Kettingsmeersysteem

Om de ketting langer mee te laten gaan en niet droog te laten draaien kun je een kettingsmeer systeem monteren.

Zelf heb ik een handbediende Nemo2 gemonteerd, dit is eenvoudig te doen en verder dan de cilinder te monteren op het stuur en de leiding naar achter te laten lopen naar het tandwiel is niet nodig.

het eindstuk dat de ketting smeert.

Voor een volautomatische kettingsmeersysteem vindt je hier de montage op een GTS 1000

CLS 200 my Hier een paar montageafbeeldingen op een Yamaha GTS 1000 A

Bij de GTS past precies een halve liter olietank in het gereedschapsvak, genoeg voor ca. 40.000 km, bevestiging is niet nodig. De controle-unit is bevestigd aan de metalen brug ervoor, ik heb deze bevestigd met de originele rubberen band van Yamaha. De aansluitingen zijn elektrisch, en moet in ieder geval via een geschakelde plus worden gemaakt, vacuüm is niet nodig.

Hier is het leggen van de slang die de olie naar het tandwiel brengt. Deze loopt langs de linkerkant van het frame naar voren.

Leid de slang ter hoogte van de tank naar beneden richting de achterbrug

Vanaf daar naar beneden naar het frame, wees voorzichtig bij het draaipunt van de achterbrug, laat voldoende lengte van de slang zodat deze bij het in en uitveren de beweging van de achterbrug kan volgen.

Van daaruit naar achteren richting het tandwiel en de slang onder op het tandwiel laten lopen, zodat de olie bij rotatie van het tandwiel mee kan worden genomen.

Stroomleiding aan de rechterkant van het frame in de richting van het stuur, daar waar de schakeleenheid is gemonteerd.

Schakeleenheid voor de CLS kettingsmering