Superbike stuur

Omdat mijn polsen bij lange tochten altijd zeer begonnen te doen aan het stuur, en ik een rechtere zithouding wilde hebben moest er een Superbike-stuur worden gemonteerd. Na wat onderzoek op internet en de tips van de GTS-clubleden, besloot ik de kroonplaat van Rairotec te gebruiken. Dit had als voordeel dat je met de juiste stuur (handlebar) niets aan de voorruit en kappen hoefde te veranderen.

Ook Roel Scheffers maakt mooie risers voor de GTS.. kijk HIER voor zijn riser,

Eerst de complete voorkap verwijderen, zodat je van onderaf bij de onderste drievoudige stuurplaat komt. De stuurkopmoer (nr. 11) wordt aan de bovenkant losgeschroefd, zodat de kroonplaat later kan worden opgetild. Nu zijn de twee onderste schroeven (nr. 2) aan de beurt, die de bovenste kroonplaat verbinden met de stuurplaat onderaan via langschroevenbouten (nr. 10), en de stuurplaat kun je verwijderen nadat alle verbindingen zoals het contactslot, koppeling, rem, gashendel en schakelaars zijn losgekoppeld. Vervolgens worden de tapeinden (nr. 10) losgeschroefd van de stuurplaat en met Loctite medium sterkte in de nieuwe kroonplaat van Rairotec geschroefd. Nu moet het contactslot van de oude kroonplaat worden verwijderd. Let op: het contactslot is bevestigd met afbreekschroeven, dwz de schroeven hebben een glad oppervlak en geen aanslagpunt voor een schroevendraaier. Je moet ze ofwel met een schroevendraaier verwijderen of eruit boren. Het uitboren werkt zonder problemen. Nadat de tapeinden in de nieuwe kroonplaat zijn geschroefd, wordt het contactslot weer bevestigd en wordt het geheel in omgekeerde volgorde weer in elkaar gezet.

De stuurkopmoer wordt er weer op geschroefd en tot het voorgeschreven Nm aangehaald. Het stuur (ik gebruikte een Spiegler 0084), bespaart me onnodig geklungel op de voorruit omdat modificatie hiervan niet nodig is) wordt weer voorzien van alle schakelaars en andere dingen. Maar let er op voordat de gaskabels opnieuw worden geïnstalleerd, je ze iets anders gelegd moeten worden dan voorheen, anders zijn ze te kort.

– hoe je dit moet doen zie je op deze 2 foto’s.

Lijn nu het stuur en de hendels uit, schroef alles stevig vast en niets staat een volledig nieuwe rijervaring in de weg. Je zult versteld staan ​​hoe anders en makkelijker de GTS door de bochten zal gaan.